Sistemul Nemesis din jocul Middle Earth: Shadow of Mordor este un sistem prin care o structură de inamici organizați ierarhic este în relație cu tine, progresiv, de-a lungul întregului joc. Pe scurt și foarte general, cam asta ar fi totul. Și se pare că patentul aprobat celor de la Warner Bros este formulat la rîndul lui în termeni de acest fel, adică mult prea generici și prea largi, ce lasă un ditamai spațiul de manevră unei echipe de avocați bine plătiți cu care un gigant corporatist ar putea ține în șah generații întregi de producători mai mici sau mai mari, eventual indie.
Să patentezi mecanici de joc similare cu gaura din macaroană, ori cu apa rece de spălat sticle goale și murdare, este o atrocitate la adresa creativității și libertății. Un astfel de pietroi, odată pornit la vale, amenință cu angrenarea pe drum a altor bolovani de corporație, care, înmulțindu-se, pot transforma dreptul fundamental de a crea într-un lux pe care prea puțini și-l vor permite într-o zi. Se poate să ajungem să emitem idei numai cu voie de la eventualul posesor al patentului în care este descrisă, în mare, tehnica folosirii corzilor vocale, ori a creionului și foii de hîrtie.
Da, știu, poate părea o glumă bună acum. Dar mîine s-ar putea să nu mai fie.