De cînd am scris despre căștile Logitech G933, în numărul 2 al revistei Nivelul 2, am reușit să accept legitimitatea formulei „căști de gaming”. Pur și simplu, cu ocazia respectivului articol, am izbutit să alcătuiesc un set de cerințe standard pe care niște căști ar trebui să le satisfacă pentru a putea fi considerate ca fiind „de gaming” – iar Logitech G933 au corespuns acestui test grilă ad-hoc, cu calificativul „foarte bine” la majoritatea criteriilor.
Iar apoi au venit HyperX CLOUD Revolver, aducînd cu ele o cu totul altă perspectivă asupra felului în care se poate defini casca „de gaming”. Nu cred, însă, că avem de a face cu paradigme antagonice, cele două viziuni nu se exclud reciproc, ci reușesc să lărgească spectrul de opțiuni audio pe care un jucător le are la dispoziție atunci cînd apasă „play” – fie la un joc, fie la un player audio sau la unul de filme.
Alucloud
După review-ul la Logitech G933 mă obișnuisem cu ideea că niște căști de gaming ideale trebuie să fie oarecum complicate, dotate cu o grămadă de accesorii, wireless și echipate cu o electronică plină de funcții. A, și bine ar fi să mai și sune bine, căștile astea de gaming.
Sincer, și acum mai cred că toate astea sînt bune și frumoase, atunci cînd sînt. Dar pe biroul meu a ajuns cutia pe care scrie HyperX Cloud Revolver, primită pentru review cu o lună înaintea lansării oficiale a acestor căști în țara noastră.
Am deschis cutia, așteptîndu-mă să cadă peste mine o căpiță de cabluri și adaptoare. Well, nope. Înăuntru, căștile, încremenite în coșciugul de burete, stăteau calme, în negru liniat discret cu roșu, amenințătoare precum zîmbetul subțire al unui vampir. Atît.
Deși încă sceptic, le-am scos din cutie, recunosc, ușor intimidat. Este ceva în discreția felului în care HyperX CLOUD Revolver spun „sînt casca unui jucător” care te face să te asiguri întîi de două ori că tu însuți corespunzi acestei exigențe.
În general, pînă acum, am fost iritat la culme de felul în care arată căștile „de gaming”. Pur și simplu, se străduiesc prea tare să arate altfel, să se diferențieze de căștile „obișnuite”, cele „normale”, de audiție. Probabil că această exagerare în design, cu efecte deseori grotești asupra esteticii, vine tocmai din nesiguranță – cei care le proiectează nu sînt foarte încrezători în argumentele căștilor create de ei, prin care acestea se legitimează ca fiind „de gaming”.
HyperX CLOUD Revolver nu se străduiesc foarte tare să rupă ochiul. Prin comparație cu al altor modele de gen, designul lor este unul aproape minimalist, cu linii simple, fără nicio exagerare. Numai cîteva elemente vizuale realizate din material de culoare roșie străbat materia neagră, pe alocuri lucioasă, în general metalic mată, a acestor căști. Prezentînd un design pus în slujba funcționalității, și nu al unui statement descoperit de marketing prin focus grupuri, HyperX CLOUD Revolver degajă singuranță. Siguranța dată de încrederea celor care le-au creat că au reușit să ne dea nouă, jucătorilor, exact ceea ce ne trebuie.
Ergonomicon
Nu-i așa că am început să semăn în exprimare cu oamenii care fac materiale la televizor pe teme de gadgeturi, despre care nu știu mare lucru, dar, măcar, au învățat să flexibilizeze cît de cît limba de lemn a marketingului, cît să o bage pînă-n fundul gîtului audienței, pe care o doresc cît mai largă? Dacă v-am lăsat cumva impresia asta, e clar că a sosit timpul să trecem la lucrurile pipăibile, serioase – fapte, nu vorbe! Și zic să începem cu ergonomia.
Sub acest aspect, după mine, elementul primar căruia un producător de căști de jocuri ar trebui să-i dea atenție ar trebui să fie greutatea. Și CLOUD Revolver sînt ușoare, slavă Domnului! Bine, ar putea fi și mai ușoare dacă îngerii din oasele cărora s-a turnat oțelul benzii ce susține cupele căștilor ar fi fost cuminți și nu ar fi stat din cînd în cînd la o țigare în fața porților Paradisului. Deci, la acest capitol ar fi fost loc de mai bine – deși 360 de grame e undeva pe la mijloc, în zona mai mult decît acceptabilului.
Pe de altă parte, greutatea este relaxant compensată de design. În primul rînd, cupele căștilor acoperă complet urechile, pe care le înconjoară, fără a le apăsa. În al doilea rînd, banda care se așează pe cap este realizată dintr-un material și cu o formă ideale pentru a menaja pe cel care le poartă vreme îndelungată – cum este cazul cu noi, jucătorii.
Practic, în scopul împlinirii unei judecăți cît mai obiective a produsului, am stat și 5 ore neîntrerupte cu CLOUD Revolver pe cap – da, m-am dus cu ele la budă, fără să le dau jos. Ceea ce am observat m-a cam uimit – după vreo 20 de ani în care am tot testat echipament audio, inclusiv căști, am dat, în sfîrșit, peste unele care nu te deranjează aproape deloc după ore și ore de purtare. Este ceva, o rețetă secretă sau o fericită întîmplare de design, care face din HyperX CLOUD Revolver cea mai bună pereche de căști, din multele pe care le-am încercat pînă acum, sub aspectul comodității – nu mi-au dat nicio durere.
Pe deasupra, deși cupele nu sînt făcute dintr-o țesătură de material textil, nu am observat să transpir în exces de la ele. O vagă umezeală, normală, că doar nu sînt robot, și atît. Țesătura de material textil o găsim, în schimb, la învelișul cablului acestor căști – care este moale, ușor, cu o aparență liniștitoare de rezistență la utilizare îndelungată. Cam așa trebuie făcut cablul de căști.
All the soundʼs a stage
Unul din elementele de forță ale marketingului căștilor HyperX CLOUD Revolver este ceea ce producătorul numește: „Studio-grade sound stage”. „Sound stage” este un termen destul de greu de tradus, dar ușor de explicat. Reprezintă felul în care căștile redau un ansamblu de instrumente/sunete: mai îngrămădit, ca și cum toate ar fi strînse una lîngă alta, sau mai larg, pe o suprafață extinsă ce pare a înconjura ascultătorul, ca și cum acesta s-ar afla în mijlocul unei scene vaste, tridimensionale, într-o poziție în care percepe distinct atît așezarea fiecărui intrument/sunet, cît și timbrul specific al acestora, individual.
Căștile cu soundstage mai larg sînt în general, mai apreciate decît cele care îngustează cîmpul audio. De altfel, o emisie ce respectă dimensiunea naturală a spațiului audio este și una mai realistă, nu? Dar, chiar și între căștile de foarte bună calitate, aș distinge două categorii diferite sub acest aspect, niciuna, însă, superioară celeilalte, doar diferite pentru gusturi și muzici diferite.
Căștile uneia dintre cele două categorii au cîmpul audio mai îngust, dar reușesc să închege sunetele în mod plăcut, natural, astfel încît acestea par să se asambleze într-un singur corp sonor, viu, însă în care individualitățile rămîn perceptibile. Căștile din cealaltă categorie redau mai bine lărgimea și tridimensionalitatea cîmpului audio, permițînd perceperea clară, accentuată, a individualității fiecărei surse de sunet, precum și a poziției acestora în spațiu. Într-o înregistrare reușită, închegarea sonoră a unui ansamblu instrumental vine natural pe astfel de căști, dar dacă înregistrarea lasă de dorit sub aspectul calității, al mixării, al captării, astfel de căști nu vor ajuta la îndreptarea defectelor, ci le vor pune în evidență fără milă. Căștile din a doua categorie sînt mai pretențioase, pentru un ascultător mai exigent.
Prima categorie de căști favorizează redarea mai pregnantă a frecvențelor medii. A doua categorie atenuează un pic frecvențele medii, permițînd perceperea componentelor din spectrul audio care sînt mai importante pentru caracterizarea timbrului sursei de sunet, precum armonicele superioare, zgomotele, sibilanții, tranzienții.
În general, bătălia cea mai dură pentru întîietate se dă în zona frecvențelor medii, unde unele sunete au tendința să le acopere pe celelalte. Căștile bune din prima categorie reușesc să armonizeze între ele sunetele din zona medie, creînd o relație organică, chiar dacă aceasta presupune și mascarea psihoacustică. Căștile bune din a doua categorie eliberează cumva ringul frecvențelor medii, reducînd din aglomerație și transferînd responsabilitatea constituirii identității acustice și poziționale a surselor de sunet către zone mult mai largi (și mai puțin congestionate) din spectrul audio.
La omul potrivit
HyperX CLOUD Revolver fac parte din a doua categorie, cea a căștilor ce redau un soundstage, un cîmp audio, foarte larg, ce lasă spațiu suficient pentru manifestarea identității timbrale și poziționale a surselor de sunet. De fapt, exact astfel de căști ne trebuie nouă, jucătorilor – căști care ne oferă informație de acuratețe asupra fiecărei surse de sunet dintr-o scenă, dintr-un nivel, dintr-un spațiu de joc. Tocmai o astfel de cască își poate face bine datoria de a reda mediul acustic al unui joc, fără ajutorul niciunui adaos electronic, al niciunui egalizator, filtru sau efect.
Iar HyperX CLOUD Revolver tocmai pe asta mizează. Nu oferă multe funcții, nu te încarcă cu meniuri și interfețe, ci fac atît de zdrobitor de bine lucrul de bază – redarea sunetului – încît asta îți este de ajuns.
De altfel, lipsește și conexiunea wireless/Bluetooth la acest model de cască. Dar știți ce? Cu atît mai bine. Absența electronicii și amplificării de orice fel ajută la reducerea semnificativă a greutății acestor căști, spre mult mai importantul beneficiu al ergonomiei, stelare, zic eu, oferite de HyperX CLOUD Revolver.
În sînul jocului
Am testat HyperX CLOUD Revolver în mai multe jocuri, fiecare avînd specificul său audio. În simulatoarele auto am avut plăcerea de a distinge mult mai clar sunetele pe fiecare roată, pe fiecare punte, motorul, atingerile caroseriei de alte mașini sau de elemente din decor. Deasemenea, am putut simți mult mai bine poziția celorlați concurenți în preajma mea. Diferența în detaliul audio este cert în favoarea acestor căști, raportat la celelalte căști de gaming pe care le-am testat de cîțiva ani încoace.
Am simțit asta și în shootere, unde, la fel, se pot distinge cu precizie zgomotele produse de alți jucători, fără a fi acoperite total de alte sunete mai puternice, precum exploziile sau împușcăturile. Dar, pentru mine cel puțin, experiența cea mai plăcută a fost cea oferită de HyperX CLOUD Revolver în SOMA și în jocurile de tip sandbox, precum Morrowind, Skyrim, Oblivion, Gothic 1, 2 și 3, Witcher, primul Far Cry, Fallout 3 și New Vegas. Am trecut rapid prin ele, îmbăindu-mă, efectiv, în calitatea și naturalețea sunetelor ambientale care mă înconjurau, într-un spațiu tridimensional adus la viață. Am păstrat și coloana sonoră (muzicală), la un volum moderat, și pot spune că niciodată pînă acum nu am experimentat o atît de reușită îmbinare a sunetului ambiental din joc și a coloanei sale sonore, ce se completează reciproc, fără a se „încăleca”, păstrîndu-se distincte, dar „lucrînd” impecabil împreună.
Iar cînd am jucat un pic de Thief 1 și 2 cu HyperX CLOUD Revolver pe urechi… dar despre lucruri atît de intime nu pot vorbi în public…
Dincolo de cască
Nu este nevoie să mai spun cît de bune sînt HyperX CLOUD Revolver pentru vizionarea filmelor – la cît de bine redau tridimensionalitatea sunetelor și la cît de fidele sînt, mi se par ideale pentru multimedia. În acest scop recomand, însă, folosirea unui filtru decodor de tipul Dolby Headphone. Astfel de filtre se găsesc software, atît ca plugin-uri de player media, cît și puse la dispoziție de software-ul plăcilor de sunet.
Momentan, eu folosesc o versiune hardware, Turtle Beach DSS2, dispozitiv care oferă funcția de decodare Dolby Headphone. Singurul neajuns la această soluție a mea este acela că DSS2-ul face față la limită (spre nu prea) unor căști precum HyperX CLOUD Revolver, pur și simplu pentru că DSS2 nu este de nivel Hi-Fi, fiind un bottleneck sub aspect calitativ audio pentru căștile HyperX (cu care se potrivesc, însă, în ce privește puterea, volumul sonor).
Adevărul este că e absolut necesar să avem și această discuție: dacă ai dat banii pe HyperX CLOUD Revolver, trebuie să le cumperi și o soluție care să includă un amplificator de cască pe măsură – calitativ vorbind. Fie că este vorba de un DAC Hi-Fi sau de o placă de sunet, amplificarea de cască de calitate este obligatorie. Avantajul folosirii unei plăci de sunet este acela că o asemenea soluție oferă deseori în software-ul de control și un decodor surround pentru căști. Iar acest decodor nu este util numai pentru filme, dar și pentru jocuri, în special cele care sînt portate de pe console sau sînt dezvoltate și pentru console. Am impresia că este o cerință la jocurile de consolă ca informația surround să fie codificată în fluxul stereo de sunet, ceea ce duce la o îmbunătățire semnificativă a experienței tridimensionale a sunetului la folosirea în astfel de titluri a unui decodor surround de cască.
Plăci de sunet cu ieșiri de cască de bună calitate ar fi cele de la Asus (mai ales cele dinspre vîrful de gamă), cele de la Creative, dar și soluțiile onboard de pe plăci de bază scumpe, în documentația cărora se specifică faptul că sînt dotate cu amplificatoare de cască de înaltă calitate. Spre exemplu, urmează să-mi pun în sistem o placă de bază MSI 990FXA Gaming, care pune accentul serios pe calitatea sunetului onboard oferit, inclusiv a amplificării de cască, deservită și de posibilitatea decodării surround prin software-ul cu care placa este livrată, ce conține suita Creative Sound Blaster Cinema 2. Voi testa această soluție audio onboard și intenționez să scriu un review pe această temă. De fapt, aș cam vrea să testez și alte soluții audio onboard mai istețe – să vedem dacă aș putea face acest lucru în mod regulat.
Pentru articolul de față am testat căștile HyperX CLOUD Revolver cu amplificatorul de cască de pe placa mea de sunet RME HDSP9632, care oferă o calitate audio foarte bună, potrivită pentru a pune în valoare aceste căști.
Dar ce muzică, maestre!
Prea mult nu cred că mai este nevoie să spun despre audiția muzicală cu HyperX CLOUD Revolver. Sînt transparente, au un cîmp audio larg, redau impecabil tranzienții rapizi, atacul sunetelor percusive. Înaltele sînt cristaline, fără a fi agresive sau dure, mediile sînt un pic „îmblînzite” iar joasele sună natural și clar. Trebuie să menționez că există un „bump”, o mică avantajare a frecvențelor joase, dar aceasta este una făcută fără exagerare, atîta doar cît este necesar pentru a rotunji spectrul audio în zona sa inferioară, la un mod care, am fost surprins, avantajează orice stil și gen muzical. Aici contează nu doar cantitatea, ci și frecvența în care este acordat acel „bump” de bas despre care vorbeam. În general, în sunetul acestor căști se simte mîna unui foarte bun profesionist în proiectarea unor astfel de dispozitive. Nu știu pe cine a angajat HyperX, de colaborarea cui a avut parte, dar este un maestru în domeniu.
Drop the mike
Singura componentă asupra căreia nu am tocmai cuvinte de laudă este microfonul. Nu mi se pare că este mai bun decît cele care dotează căști din zone de preț mai accesibile. Pur și simplu, își face bine treaba, își îndeplinește funcția, dar nu excelează prin nimic. Nu m-aș baza pe el pentru a înregistra următorul album al vreunei regine pop, dar cred că nu pentru asta a fost conceput. Oricum, poate fi foarte ușor demontat de pe cască, dacă vrei să adopți o soluție alternativă.
Cei care vor să facă podcasturi, să transmită online sesiuni de joc, ar putea avea pretenții de la un asemenea microfon. În opinia mea, rezultatele ar depinde și de soluția lor de preamplificare. Să fie clar: majoritatea preamplificatoarelor de microfon de pe plăcile de sunet onboard sînt niște pocnitori penale. Nu vă bazați pe ele dacă vreți să faceți înregistrări, podcasturi, broadcasting! Chiar și cu un microfon bun, veți suna ca dracuʼ de prost. Actually, aici greșesc, că dracul este seducător, ceea ce nu este cazul cu un preamplificator onboard.
Sfatul meu este ca, dacă vreți să faceți înregistrări și/sau broadcast online, să folosiți o soluție (cască cu microfon) anume creată în acest scop, de firme cu nume în domeniu, precum Sennheiser, Audio Technica, AKG etc., pe care să o cuplați cu un preamplificator de microfon dedicat și/sau cu o interfață audio USB de calitate, dotată cu preamplificator de microfon.
Deus X Hyper
Așa după cum spuneam la începutul acestui articol, HyperX CLOUD Revolver mi-au cam dat de gîndit cu frumoasa mea grilă de apreciere a căștilor de gaming. Dar știți ce? Aceste căști au venit cu propria lor grilă, cu propria lor paradigmă a căștii „de gaming”, pe care au impus-o autoritar prin calitate și design.
HyperX CLOUD Revolver a demonstrat că o cască nu are neapărat nevoie de dotări electronice, nici de wireless, pentru a fi o excepțională cască de gaming. Chiar și în ce privește greutatea, deși redusă față de alte modele de gen, aceste căști nu se clasează în categoria „pană”. Dar ergonomia născută din formă și materiale compensează eventualul plus de greutate, pînă la nivelul la care poți petrece ore și ore în șir cu aceste căști pe cap, fără a fi deranjat cîtuși de puțin. Și este vorba de ore în care sunetul jocurilor este impecabil, cristalin, spațios, tridimensional, dinamic, viu, credibil.
În opinia mea, însă, nu putem trage o concluzie finală în ce privește modelul CLOUD Revolver de la HyperX fără a lua în considera și prețul său de vînzare. Ceea ce am ajuns să cred este că aceste căști sînt mai accesibile decît căștile destinate audiției și/sau lucrului audio profesional cu care se află la egalitate în ce privește calitatea audio (fără a lua în considerare și microfonul). Mai mult, consider că, sub aspectul ergonomiei, HyperX CLOUD Revolver stau chiar mai bine decît căști cu semnificativ mai multe pretenții și de preț sensibil mai mare. Motiv pentru care le recomand: da, sînt niște extraordinare căști de gaming.
Preț HyperX CLOUD Revolver: aprox. 550 RON
P.S. Acest articol a apărut anterior în revista Nivelul 2. Am preluat acest articol pe pagina proprie de web deoarece consider că HyperX CLOUD Revolver este un exemplu de cască de jocuri high end bine făcută, iar considerațiile expuse mai sus sînt semnificative pentru orice cumpărător, oferindu-i indicii asupra procesului de gîndire ce îl poate duce la o alegere mai bună.
Mai scurt spus – este un articol „demonstrativ” despre căști exemplare, ce vă poate fi de folos cînd doriți să achiziționați căști de gaming.