left click Ghinea

mai ales despre jocuri

Hardware_Hyperx_Cloud_Stinger_00

HyperX Cloud Stinger

 

În trecut am avut privilegiul de a scrie despre căștile Cloud Revolver de la HyperX. Și spun că a fost un privilegiu pentru că respectivul model mi-a lăsat o impresie atît de bună încît a înlocuit complet căștile mele profesionale Audio Technica M40fs, pe care le foloseam la aproape orice sarcină audio, de 10 ani încoace. Dacă nu ați făcut-o încă, citiți articolul cu pricina, nu doar pentru că este un review al unor căști de excepție, dar și pentru că, în același timp, conține o expunere a elementelor care mi se par de urmărit în aprecierea unor astfel de căști destinate jocurilor.

Vă dați seama, deci, că, în momentul în care am primit la test un alt model de căști de la HyperX, anume Cloud Stinger, am fost extrem de curios să văd dacă acest producător prezintă o consistență semnificativă în ce privește calitatea unor astfel de produse – asta cu atît mai mult cu cît, pe această cale, am prilejul de a evalua comportamentul capetelor de gamă HyperX, cu Revolver în zona high-end iar Stinger în cea entry level. Da, Cloud Stinger sînt cele mai ieftine căști HyperX, cel puțin pînă cînd va ajunge și la noi pe piață cel mai recent model al acestui producător, adică Cloud Drone.

Capul și urechile

Primul lucru pe care l-am observat la HyperX Cloud Stinger a fost greutatea foarte mică. 275 de grame pentru căști dotate cu difuzoare cu diametru de 50 mm și cu microfon mi se pare o valoare foarte bună, practic abia le simți cînd le iei în mînă. Ar fi fost foarte bine dacă această greutate ar fi fost „exploatată” corespunzător, adică dacă banda care leagă căștile și se sprijină pe creștet ar fi fost un pic mai lată, pentru a exercita o presiune mai scăzută asupra acestuia. La momentul actual, deși este prevăzută cu un material moale, excelent, banda se simte după vreo jumătate de oră de purtare a căștilor, motiv pentru care, din cînd în cînd, am repoziționat-o în așa fel încît să se așeze pe zone diferite ale creștetului meu. După o vreme gestul devine reflex, astfel încît am folosit cu succes HyperX Cloud Stinger în toate cele vreo 70 – 80 de ore cît am jucat Enderal, fără a simți niciun fel de inconvenient.

De altfel, o altă posibilă sursă de incomfort la purtarea îndelungată a căștilor, adică presiunea pe care acestea o exercită asupra ariei din jurul pavilioanelor urechilor, a fost eliminată complet de designul Cloud Stinger, care prezintă atît o tensiune optimă în banda flexibilă dintre căști, cît și o excelentă utilizare a unui material cu memorie plastică folosit în pernițele căștilor. Acest material asigură existența unei suprafețe mari de contact cu zona circumaurală a urechilor, astfel încît presiunea asupra acesteia este foarte scăzută, eliminînd orice senzație de incomfort.

După cum am spus deja, căștile Cloud Stinger sînt circumaurale, adică nu se sprijină pe pavilioanele urechilor, ci sînt suficient de mari cît să apese direct pe capul utilizatorului. Vă dați seama că materialul pernițelor este important și în ce privește apariția transpirației. Pînă ce am dat peste Cloud Revolver, am avut impresia că imitațiile sintetice ale pielii sînt sortite a condamna utilizatorul la transpirație în timpul utilizării îndelungate, eventual în anotimpurile calde. De aceea, dacă era vorba de materiale sintetice, le preferam pe cele care sînt sub formă de țesătură, deoarece acestea reduc foarte mult din posibilitatea apariției transpirației. Iată însă că modelul Cloud Revolver mi-a arătat că se poate imita sintetic pielea naturală, fără a te face lac de transpirație după o jumătate de oră de utilizare – de fapt, fără a duce aproape deloc la apariția transpirației. Din fericire, exact același miraculos material folosit la vîrful de gamă este utilizat și la modelul Cloud Stinger, motiv pentru care nu am transpirat, practic, deloc, pe toată durata folosirii acestor căști, cu toate că am stat cu ele pe cap pînă și 3-4 ore fără întrerupere, într-o cameră de 12 m² în care am nu doar căldura dată tare, dar și un procesor AMD FX8370 (TDP 125 Watt) și o placă de bază MSI 990FXA Gaming, care și ea se încinge semnificativ, pe ici, pe colo.

Plasticul și cauciucul

În ce privește estimările privind integritatea structurală pe termen îndelungat a căștilor Cloud Stinger, mă declar optimist. Construcția acestora este foarte simplă, spartană chiar, la modul la care părțile în mișcare sînt puține iar asamblarea este făcută cu componente de dimensiuni suficient de mari pentru a nu lăsa impresia că ar putea ceda vreodată la uzura mecanică. De altfel, deși nu mă declar încîntat de calitățile estetice ale plasticului din care sînt făcute Cloud Stinger, trebuie să recunosc faptul că, sub aspect practic, acesta este ușor, foarte solid, dar rezonabil de elastic, și dur la suprafața de contact – oricît de contradictorii par aceste caracteristici, ele sînt întrunite benefic în structura căștilor Cloud Stinger. Iar „puntea” ce unește cupele căștilor este ranforsată cu o bandă lată de oțel elastic, asupra durabilității căreia nu am niciun fel de dubii.

Cablul căștilor HyperX Cloud Stinger nu este din cele învelite în țesătură. Acuma, ca o părere personală izvorîtă din îndelungată utilizare a cablurilor de ambele feluri – cele învelite și cele neînvelite în țesătură – pot spune că motivul principal pentru care le prefer pe cele neînvelite este întreținerea. Mi se pare mult mai ușor să menții curățenia unui cablu învelit într-un strat continuu de cauciuc sau plastic (ce se șterge foarte lejer cu un șervețel umed), decît pe cea a cablurilor învelite într-un strat de țesătură, care acumulează mizerie în interiorul texturii acesteia. Da, ca feeling și sub aspectul confortului în utilizare, prefer țesătura. Dar avantajele la capitolul întreținere mi se par mai importante, așa că eu aleg, pe cît posibil, cablurile acoperite cu plastic sau cauciuc.

Din acest motiv, mă declar foarte mulțumit de cablul tras în cauciuc al căștilor Cloud Stinger. Iar asta cu atît mai mult cu cît este vorba despre un cauciuc foarte moale, cu o textură fină a suprafeței, care aproape că are un comportament mecanic similar cu al cablurilor acoperite de țesătură, fără însă a avea și dezavantajele acestora cînd vine vorba de întreținerea lor.

Un alt lucru care îmi mai place la cablul căștilor Cloud Stinger este acela că este alcătuit din două „tronsoane”. Unul, de 1,3 metri, vine de la căști și este conectat la un al doilea, de 1,7 metri, ce funcționează ca un prelungitor. Dacă nu aveți nevoie de întreaga lungime de 3 metri a cablului, puteți deconecta prelungitorul și folosi numai primul tronson.

Jocul și muzica

Ergonomia unor căști destinate jucătorilor mi se pare de foarte mare importanță, și de aceea i-am acordat un spațiu extins în acest review. Pînă la urmă, îmi dau seama că o cască nu se numește „de gaming” numai pentru sunet, ci, în egală măsură, și pentru confortul și ușurința în utilizare. De altfel, trebuie să recunosc că nici nu este de tăiat foarte mult firul în patru despre modelul Cloud Stinger de la HyperX, în ce privește sunetul.

În primul rînd, volumul sonor. Puterea de care sînt capabile a o reda aceste căști este foarte mare. Mi s-a întîmplat să am volumul reglat din sistem cam tare în momentul în care am pornit demo-ul unui sintetizator de la Korg. Mă rog, am trecut cu bine peste primul șoc al exploziei din urechi, dar șocul a continuat – am observat că Stinger-urile redau impecabil materialul audio, deși acesta conținea o foarte generoasă porțiune de bas, atît percusivă, cît și melodică. Nu am sesizat absolut nicio distorsiune, nici neclarități, la un volum la care, în mod normal, nu aș fi ajuns niciodată.

Vă dați seama că nu am stat mai mult de o jumătate de minut la acel volum sonor, dar acest accident mi-a relevat aptitudinile modelului Cloud Stinger, chiar dacă este vorba de un test de-a dreptul extrem. Revenind la discuția despre comportamentul acestor căști la volum normal, pot spune că, în jocuri, am fost complet satisfăcut de experiența audio oferită de Stinger-uri. Cum am mai spus deja, am jucat întregul Enderal cu dînsele pe urechi – asta și pentru că feelingul, imersiunea, sînt net superioare în căști. Iar Cloud Stinger au redat fără cusur vocile, ambientul, efectele sonore și muzica din joc.

De altfel, testele cu muzică mi-au arătat că Stinger-urile acoperă foarte bine întreg spectrul sonor, de la bașii cei mai de jos la înaltele de la limita audibilului. Deasemenea, sînt capabile a reda corect atît sunetele scurte, cu atac rapid, percusive, cît și pe cele discrete, de fundal, precum cozile de reverberație. Deschiderea spațiului sonor (sound stage) oferită de Cloud Stinger a fost, în opinia mea, medie, dar asta numai raportat la performanța incredibilă a vîrfului de gamă de la HyperX, anume Cloud Revolver. În comparație cu orice model cu pretenții din aceeași zonă de preț, Stinger-urile oferă un sound stage foarte bun, astfel încît instrumentele și, în general, sursele de sunet, sînt distincte, clare, ușor de localizat.

În materie de medii și bas nu am nici o observație negativă. Totuși, în ce privește calitatea audio, am observații de făcut. În primul rînd, frecvențele medii spre înalte nu mi s-au părut tocmai impecabil redate, iar în zona de înalte dinspre limita audibilului se putea un pic mai bine ca prezență.

Astfel se explică faptul că modelul Cloud Stinger nu dovedește transparența aproape fără de cusur a modelului de vîrf, Revolver. De aici decurge a doua observație, făcută tot în comparație cu același model, față de care Stinger-urile sînt mai puțin capabile a da corp detaliat unui instrument, dar asta, repet, numai prin comparație cu un model aproape dublu ca preț. Relativ la tovarășele de gamă de la alți producători, Stinger sînt la vîrf, raportat la palierul lor de cost.

O notă bună am de acordat și microfonului cu care sînt dotate Cloud Stinger. Acesta este din cele cu noise cancelling, care elimină zgomotele din mediu. Vreau să subliniez aici că acest model de căști mi-a confirmat observația, făcută întîi cu Revolver-urile, că HyperX au un design foarte bun al microfoanelor de cască. Atît claritatea, volumul consistent și puternic, cît și capacitatea de a atenua zgomotele ambientale, fac din microfonul de pe Cloud Stinger un bun argument pentru folosirea acestora în jocuri și, în general, la comunicarea online.

Cloud Stinger, în opinia mea, sînt niște căști de gaming foarte bune, dovedindu-se a fi, atît prin ergonomie și materiale, cît și prin calitate audio, o excelentă componentă heavy duty a sistemului unui jucător. Este adevărat că, sub aceste aspecte, Stinger-urile nu oferă aceeași strălucire precum modelele din gamele superioare, dar prețul, ergonomia, calitatea și durabilitatea sînt argumentele lor de forță pentru cei care doresc ce este mai bun, fără să cheltuiască, însă, din surplusul de bani pe care-l pot investi, poate, într-o altă componentă a PC-ului, ce va aduce o îmbunătățire a experienței de joc mai semnificativă pentru ei.

HyperX Cloud Stinger se poate gasi aici:

 

P.S. Acest articol a apărut anterior în revista Nivelul 2. Am preluat acest articol pe pagina proprie de web deoarece consider că HyperX Cloud Stinger este un exemplu de cască de jocuri entry level bine făcută, iar considerațiile expuse mai sus sînt semnificative pentru orice cumpărător, oferindu-i indicii asupra procesului de gîndire ce îl poate duce la o alegere mai bună.
Mai scurt spus – este un articol „demonstrativ” despre căști exemplare, ce vă poate fi de folos cînd doriți să achiziționați căști de gaming.